Vi hjälper dig att  

  söka assistans  
  eller  
  byta assistansbolag  

Kostnadsfri rådgivning

Behöver du hjälp att söka assistans eller hjälp med att förstå ett beslut från din kommun eller Försäkringskassan? Eller funderar du på att byta assistantbolag eller personlig assistent? Då är du välkommen att kontakta oss.  Vi erbjuder juridisk hjälp och rådgivning med lång erfarenhet av att arbeta med personlig assistans. Du kan kontakta oss genom att ringa 0730-207709, maila eller fylla i vårt kontaktformulär här till höger. När du kontaktar oss så bokar vi gärna in en tid för ett möte då vi träffas i lugn och ro, när det passar dig. Mötet är helt förutsättningslöst och du förbinder dig inte till något.
Här nedan kan du kort läsa om hur mötet går till beroende på din situation. 

Hjälp att söka assistans

Många är idag osäkra på sina rättigheter och det är inte alltid så enkelt att få rätt och/eller fullständig information från t ex kommunen. Det är heller inte ovanligt att man behöver juridisk hjälp för att faktiskt få rätt till de insatser som motsvarar behovet. Vi hjälper dig genom hela processen, så här går det till:

  1. Du kontaktar oss och bokar en tid för ett besök.
  2. Under besöket reder vi ut din rätt till assistansersättning. På besöket medverkar vår jurist.
  3. Om vi efter detta möte beslutar att gemensamt gå vidare skriver vi därefter erforderliga fullmakter och avtal och sätter igång med den juridiska processen och din ansökan. Juridisk hjälp är en del av vårt erbjudande till våra kunder och alltså ingenting som du betalar för. 

Byta assistansbolag eller byta personlig assistent

Är du idag beviljad personlig assistans och funderar på att byta assistansbolag eller på att byta personlig assistent? Många upplever detta som någonting svårt och krångligt, men så är inte alls fallet.  Sä här går det till:
  1. Du kontaktar oss och bokar en tid för ett besök.
  2. Under besöket presenterar vi företaget, förklarar hur vi jobbar och sedan går vi igenom hur du vill att din assistans ska fungera. Vi går igenom ditt assistansbeslut, vi ser över rekryteringar, budgetfrågor och övriga frågor som krävs för att du ska kunna fatta ett avgörande. Tillsammans skapar vi en plan.
  3. Kommer vi fram till att vi passar för varandra skriver vi erforderliga avtal och bestämmer startdatum. Vill du ha hjälp att säga upp ditt nuvarande avtal ordnar vi det.
  4. Genomförandeplan och rekrytering påbörjas. Om du har assistenter som du vill ska fortsätta arbeta tillsammans med dig så tecknar vi anställningsavtal med dessa. 
  5. Några veckor innan start har vi ett uppstartsmöte där vi ser till att allt är på plats. Du liksom alla våra kunder får en egen kontaktperson.

Behöver du hjälp att söka assistans eller vill du byta assistansbolag?
Ring 0730-207709
eller fyll i formuläret här nedan

Kontakta mig